in Nieuwsbrieven

De nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een waardevolle manier om je klanten op de hoogte te houden van ontwikkelingen en nieuwtjes binnen je bedrijf. Maar het kost tijd om nieuwsbrieven te maken. Heeft het zin om er aan te beginnen?

Voordelen van een nieuwsbrief

Door het versturen van een nieuwsbrief maak je optimaal gebruik van je klantenbestand. Je kan ze door middel van een nieuwsbrief op de hoogte houden van acties en interessante producten. Zelfs al klikt de ontvanger de mail meteen weg, de naam van je bedrijf is wel onder de aandacht gebracht.

De nieuwsbrief word vaak geassocieerd met een digitale folder vol ongevraagde reclame die je in de mailbox krijgt. Maar dit is natuurlijk niet zo. Klanten schrijven zichzelf in omdat het bedrijf of je producten de klant aanspreekt. Je dringt je product dus niet op maar geeft informatie die de klant misschien interessant vind omdat ze er zelf om gevraagd hebben.

Nieuwsbrieven zijn populair omdat lezers moe worden van de eindeloze stroom informatie online. Een kort en herkenbaar mailtje in je inbox kan orde in die chaos scheppen.
David Carr, The New York Times

Een ander voordeel is dat je met een nieuwsbrief snel kunt inspelen op wat er gebeurt in de wereld. Een andere marketing tool zoals drukwerk neemt meer tijd in beslag om te realiseren en te versturen. Met een e-mail kun je veel sneller communiceren.

Daarnaast is het inzetten van email relatief goedkoop. Je hebt geen printkosten en het ontwerp van een nieuwsbrief is eenvoudiger dan print.

Alle voordelen op een rijtje

  • Optimaal gebruik van je klantenbestand
  • Snel inspelen op ontwikkelingen
  • Goedkope marketingtool

Nadelen van een nieuwsbrief

Een nadeel aan een nieuwsbrief is dat je deze moet maken. Heb je daar wel tijd voor? En heb je wel genoeg informatie om een aantrekkelijke nieuwsbrief samen te stellen? Naast je core business moet je als ondernemer tijd besteden aan andere bezigheden als de administratie en marketing. Bedenk goed van te voren of je tijd wilt indelen voor het maken van een nieuwsbrief. Het is ook zo lullig als mensen zich inschrijven en daarna niets ontvangen.

Teksten schrijven ligt niet iedereen even goed. Ben je daar niet goed in en moet je dit uit besteden? dan is een nieuwsbrief ineens niet zo’n goedkoop middel meer. Ook kan je dan iets minder snel inspringen op ontwikkelingen. Je moet immers wachten tot je tekstschrijver tijd heeft.

Een nieuwsbrief verstuur je met speciale software. Bijvoorbeeld MailChimp of Autorespond. Deze software maakt het gemakkelijk om nieuwsbrieven te maken en te versturen. Daarnaast verzameld de software alle e-mailadressen en kan je deze opdelen in lijsten. Maar deze software moet je wel eerst onder de knie krijgen. Waar pas je een email template aan en hoe maak je de tekst mooi op? Bedenk van te voren goed of je dit in kan passen in je werkzaamheden.

Alle nadelen op een rijtje

  • Kost tijd
  • Je moet goed zijn met tekst
  • Software leren

Voorbeelden van nieuwsbrieven software

Ga je er voor of niet?

Een nieuwsbrief kan een waardevolle aanvulling zijn op je bestaande marketing tools. Maar bedenk van tevoren goed of het bij je bedrijf past en of je er tijd voor gaat vrijmaken. Besluit je er voor te gaan bepaal dan hoe vaak je de nieuwsbrief wilt gaan versturen en maak daar tijd voor vrij. Kruis in je agenda af dat je met de nieuwsbrief aan de slag gaat en zorg dat dat ook gebeurd. Er zijn veel artikelen op het web over hoe je een goede nieuwsbrief maakt. En waaraan een onderwerpregel moet voldoen zodat de nieuwsbrief ook geopend wordt.

Als je de nieuwsbrief goed aanpakt zorgt dit ervoor dat klanten je site weer bezoeken. Hiermee vergroot je de kans dat er gebruikt gemaakt wordt van acties en/of dat er producten worden verkocht.

Wil je nieuwsbrieven versturen met MailChimp?

Hello World stelt MailChimp voor je in en biedt een MailChimp cursus aan.

Recente berichten
Neem Contact op!

Benieuwd naar wat Hello World voor jou kan betekenen? Neem contact op!

Voer je zoekopdracht in en druk op Enter om te zoeken