in SEO

Keywords oftewel zoekwoorden zijn woorden die mensen invullen in een zoekmachine om bij een pagina uit te komen die over dat onderwerp gaat. Ongeveer 70% van de mensen die een product of dienst zoeken beginnen hun zoektocht op het internet. Sta je niet boven in de zoekresultaten, dan betekent dat dat je dagelijks tientallen of zelfs honderden potentiële klanten misloopt.

keywordsOm hoog te scoren dient elke pagina op je website goed geoptimaliseerd te zijn. Per pagina zoek je de juiste keywords en pas je deze op de juiste manier toe.

Wat zijn Keywords?

Keywords zijn woorden waarop bezoekers in zoekmachines zoeken om de juiste informatie te vinden. Door de juiste keywords op de juiste manier op je pagina te gebruiken zal de bezoeker sneller bij jouw pagina uitkomen. Een goed ‘vindbare’ website is optimaal ingericht om via deze zoekwoorden de zoeker te bedienen.

Hoe vind je de juiste Keywords?

Er zijn verschillende stappen die je kan nemen om de juiste keywords te vinden. Schrijf eerst het onderwerp van je pagina op. Noteer daarna alternatieven van dit onderwerp. Dit zijn de keywords waar je mee gaat beginnen. Open de pagina van Google Adwords Keyword Tool.

google-adwords-keyword-toolVul bij Woord of Woordgroep onder elkaar de keywords in die je genoteerd hebt. Let op dat bij Locaties en Talen: Nederland staat en klik op zoeken.

Bij zoektermen staan nu de keywords die je hebt ingevuld met daarachter de lokale maandelijkse zoekopdracht. Hoe meer zoekopdrachten, hoe meer bezoekers je pagina zou kunnen krijgen.

Onder de zoekwoorden staan ook zoekwoordsuggesties. Hier kan je kijken of er misschien andere opties zijn die meer zoekopdrachten genereren. Maak een selectie van keywords en noteer daar het zoekvolume (hoeveelheid zoekopdrachten) van.

Keyword Effectiveness Index

Je bent nu te weten gekomen dat een bepaald woord een populaire zoekopdracht is. Nu moet je erachter komen of je veel concurrentie op dit keyword hebt. Dit doe je door het aantal maandelijkse zoeksopdrachten (zoekvolume) door het aantal zoekresultaten (concurrentie) te delen. Deze rekensom heet de Keyword Effectiveness Index. De zoekresultaten vind je door het keyword in Google te typen en het aantal hits te noteren. Hoe hoger de Keyword Effectiveness Index hoe hoger de pagina kans heeft om hoog in de zoekresultaten te komen.

Als je de keywords invoert in Google, bekijk dan ook meteen de concurrentie. Zijn pagina’s goed geoptimaliseerd? Hoe ziet de titel eruit? Staan de keywords in de titel, url en description? Zo niet, dan heb je een goede kans dat jouw pagina na optimalisatie in de top 3 verschijnt.

De juiste combinatie keywords vergroten de kans om gevonden te worden

long-tail-keywordsStel: je hebt een snoepwinkel in Zwolle. Je hebt op je website een pagina geschreven over de nieuwe afdeling in je winkel met alleen lolly’s. Je kan als keyword “snoep” kiezen. Maar op deze manier kom je op een grote (onoverzichtelijke) hoop zoekresultaten terecht. Je kan specifieker zijn en bijvoorbeeld “snoep lolly” intoetsen. Nu ben je al goed op weg maar het kan nog specifieker. “snoep lolly Zwolle” is een goede combinatie keywords. Nu krijg je minder bezoekers op je pagina, maar de kans is groter dat als iemand jouw pagina vindt deze bezoeker ook daadwerkelijk iets gaat kopen.

Denk eraan dat jouw pagina het antwoord moet zijn op een zoekvraag van een potentiële klant.

Gebruik de keywords op de juiste plekken op de pagina

Als je de keywords van een pagina hebt vastgesteld moet je deze op verschillende plaatsten toepassen:

  • Titel van de pagina
  • URL van de pagina
  • Meta Titel van de pagina
  • Meta Description van de pagina
  • Headings op de pagina
  • Tekst op je pagina
  • Alt tekst van de afbeeldingen op de pagina

Lees het volgende artikel; Hoe verwerk je een keyword in je bericht of pagina in WordPress over hoe dit in zijn werk gaat.

Sinds het verschijnen van dit artikel heeft Google zijn Keyword Tool veranderd. Deze is nu meer gericht op het maken van campagnes. Maar deze kan nog steeds gebruikt worden voor het vinden van keywords. Uiteindelijk zal het gebruik van keywords minder hard meetellen in de SEO. De nadruk zal verschuiven naar het delen op social media. (aug 2013)

De optimalisatie van een site is een heel karwei. Heb je geen zin om dit zelf uit te zoeken? Neem contact op met Hello World Webdesign om de mogelijkheden te bespreken!

 

Recente berichten
Neem Contact op!

Benieuwd naar wat Hello World voor jou kan betekenen? Neem contact op!

Voer je zoekopdracht in en druk op Enter om te zoeken