in SEO

Je hebt een website waar je diensten aanbiedt maar: wordt deze site wel bezocht? En waar komen deze bezoekers vandaan? Klikken ze op andere pagina’s of gaan ze gelijk weer weg? Allemaal belangrijke vragen die je je kunt stellen om het meeste uit je website te halen. Op deze vragen kan je antwoordt krijgen door Google Analytics aan je site te koppelen.

Google Analytics

Google Analytics is een gratis dienst van Google om de statistieken van je website bij te houden. Een website gemaakt door Hello World is standaard aangemeld bij Google Analytics. Is je website nog niet aangemeld doe dit dan door op de site van Google Analytics een account aan te maken (hiervoor heb je een gmail account nodig). Nadat je een account hebt aangemaakt krijg je een trackingcode die je op de website moet plaatsen.

Trackingcode

De Google Analytics trackingcode kan door middel van een plugin of handmatig toegevoegd worden. De plugin van Yoast Google Analytics voor WordPress maakt het gemakkelijk om analytics aan je WordPress site te koppelen. Daarnaast kan je met de plugin extra WordPress gegevens analyseren. Interessant als je blogberichten plaatst in verschillende categorieën en met verschillende auteurs. Als je de plugin installeert gaan je trackinggegevens ook niet verloren als je van thema verandert. Wil je geen plugin installeren dan moet je de trackingcode handmatig toevoegen aan je code. Open via ftp of ‘Appearance > Editor’ de header of footer en zet de code hierin. Zo wordt de code op elke pagina geladen. Maak je gebruik van een thema? Kijk dan bij de thema-opties of er een mogelijkheid is om de code in te vullen. Het thema zet de code dan op de juiste plek.

De statistieken

Door in te loggen bij Google Analytics kan je de statistieken van je site bekijken. Het is nogal een uitgebreid systeem waar je veel mee kan en dat is ook meteen de valkuil. Door een overdaad aan informatie zie je in het begin door de bomen het bos niet meer. Hieronder de drie onderdelen van Google Analytics die je niet mag missen.

google-analytics-1-wordpressDoelgroep

Hier kan je zien waar de bezoekers van je site vandaan komen, hoe lang ze blijven en welke browser zij gebruiken.

Acquisitie

Hoe zijn de bezoekers op je site gekomen? Via een andere site, social media, Google of hebben zij direct de URL ingetypt? Via welke site zijn de bezoekers gekomen en welke zoekwoorden hebben zij gebruikt in de zoekmachine? Deze informatie is onmisbaar bij de optimalisatie van je site.

Gedrag

Welke pagina’s worden het meest bezocht, klikken mensen door naar anders pagina’s? Zie welke route bezoekers afleggen en waar ze de site weer verlaten. Zo kan je bepalen wat je beste content is en dit weer gebruiken in je stategie.

Plugin

Om het je gemakkelijk te maken zijn er verschillende WordPress plugins die je kan installeren. Een daarvan is Google Analytics Dashboard for WP. Met deze plugin kan je op het dashboard van je website de belangrijkste statistieken van je site bekijken. Om de juiste gegevens binnen te halen moet je de plugin autoriseren. Bij ‘backend Setting > Additional Stats & Charts’ zet je aan wat je graag wilt zien in de resultaten. Klik op ‘Dashboard’ en voila, je ziet de belangrijkste statieken van je website.

Je doel bereiken

Door middel van Google Google Analytics krijg je een overzicht van wat je website doet. Het is leuk om een mooie website te hebben maar veel interessanter is of deze zijn doel bereikt. Dit kan zijn een inschrijving voor een nieuwsbrief of het aanvragen van een offerte. Aan de hand van de statistieken kan je zien of dat doel bereikt wordt. Zo niet, dan helpen de statistieken bij het opzetten van een plan om dat doel wel te bereiken.

 

Recente berichten
Neem Contact op!

Benieuwd naar wat Hello World voor jou kan betekenen? Neem contact op!

Voer je zoekopdracht in en druk op Enter om te zoeken